Že jste o nich nikdy neslyšeli? Nebo slyšeli, ale nemáte sebemenší ponětí, co pojem metadata znamená? Ještě, než se začnete nad tímto odborně znějícím výrazem děsit, máme pro vás uklidňující zprávu – metadata nejspíš pravidelně používáte, jen o tom nevíte.
Co jsou metadata
Metadata bychom mohli popsat celou řadou odborných definic z knížek o informačních technologiích, ale tím vás trápit nechceme. A tak to raději vezmeme stručně a jednoduše: metadata jsou data o datech. Jinými slovy detailně popisují jiná (primární) data. Metadata vám poskytnou informace o primárních datech a slouží jako pomyslná upoutávka na ně.
Jak to funguje v praxi
Pro lepší pochopení si uveďme příklad ze života malého podnikatele.
Představte si, že pracujete jako fotograf na volné noze a na disku svého počítače máte uložené tisíce a tisíce fotek. Vyznat se v nich a třídit je podle určitých parametrů může být v takovém množství pořádný oříšek. Naštěstí existují metadata. Každá fotografie se skládá z několika druhů metadat. Vy jako fotograf využijete pouze ty, které zrovna potřebujete. Fotky v sobě ukrývají například tato metadata:
Primárními daty jsou v tomto případě fotografie a jejich metadaty výše uvedené parametry (rozměry, datum focení apod.).
Jednotlivá metadata o svých fotkách tedy máte, ale co s nimi? Tak třeba je můžete na základě některého parametru třídit. Dejme tomu, že chcete vyfiltrovat jen fotografie pořízené 10. 5. 2021. V softwaru na počítači nastavíte třídění podle data, a hle... z tisíců fotek se vám vypsaly jen ty z 10. května. Přesně v tom spočívá princip metadat – poskytnout co nejvíc informací o primárních datech, abyste s nimi mohli lépe pracovat, spravovat je, a především v nich rychle hledat.
Kde všude na metadata narazíte
Příklad s fotografem je samozřejmě jen malou ukázkou, metadata nachází využití prakticky ve všech oborech, a to i tam, kde byste je nečekali. Už desítky, ne-li stovky let se využívají například v knihovnách, na úřadech i ve firmách, které tvoří a uchovávají jakékoliv databáze. Což je dnes prakticky každá společnost.
Zde několik ukázek, k čemu a jak už se metadata běžně využívají a jak je můžete použít i vy:
Webové stránky a online marketing
Weby jsou z pohledu dat kapitola sama o sobě. Každá stránka na webu má své popisné meta titulky a meta popisky, které vyhledávačům (např. Google) říkají, co se na stránce nachází. Tato metadata se hojně využívají v obsahovém marketingu.
Zákaznické databáze
Jedna velká, nebo hned několik zákaznických databází najednou. Čert aby se v tom vyznal. Metadata pomáhají databáze utřídit a efektivně v nich vyhledávat.
Knihovny a katalogy
Jméno autora, rok vydání, nakladatelství a evidenční číslo. To všechno jsou metadata, která používají knihovníci k nalezení konkrétních knih pro čtenáře.
Databáze produktů a součástek
Tyto databáze sestávají z ještě většího množství dat než zákaznické evidence. Pokud ale rozumně využíváte metadata o svých produktech nebo součástkách, ušetříte si spoustu času i nervů.
Lepší porozumění datům a úleva pro podnikové systémy
Proč by se tedy i vaše firma měla o metadata zajímat? Zaměstnancům například usnadní vyhledávání údajů v databázích. Vedení podniku zase pomohou lépe porozumět datům a umožní podívat se na ně z jiné perspektivy. V neposlední řadě si díky metadatům uděláte přehled o tom, jak zlepšit archivy nebo evidence, ve kterých se doteď nikdo pořádně nevyznal. Kromě toho ulevíte firemním systémům a ušetříte nemalou sumu peněz.
Jak metadata spravovat
Při práci s metadaty se pochopitelně neobejdete bez kvalitního softwaru, který je dokáže zpracovat. Takových nástrojů existuje celá řada, každý funguje trochu jinak. My například zákazníkům poskytujeme nástroj CEOS MetaData, který automaticky analyzuje a spravuje podniková data.
Chcete vědět, jak pomocí správy metadat zefektivnit práci s daty ve Vašem podniku? Dejte nám vědět a rádi zodpovíme jakékoliv Vaše dotazy, případně rovnou připravíme konkrétní nabídku.