Proč jsou metadata klíčem k úspěchu aneb třiďte, hledejte a analyzujte rychle

„Data jsou nové zlato“, říká se poslední dobou. Technologičtí giganti na nich staví značnou část svého byznysu a také konzervativní podniky postupně zjišťují, že bez dat brzy dopadnou jako ryba na suchu. Často a neprávem ale odborníci i široká veřejnost opomíjí podstatnou součást datového fenoménu: metadata.

Že jste o nich nikdy neslyšeli? Nebo slyšeli, ale nemáte sebemenší ponětí, co pojem metadata znamená? Ještě, než se začnete nad tímto odborně znějícím výrazem děsit, máme pro vás uklidňující zprávu – metadata nejspíš pravidelně používáte, jen o tom nevíte.

Co jsou metadata

Metadata bychom mohli popsat celou řadou odborných definic z knížek o informačních technologiích, ale tím vás trápit nechceme. A tak to raději vezmeme stručně a jednoduše: metadata jsou data o datech. Jinými slovy detailně popisují jiná (primární) data. Metadata vám poskytnou informace o primárních datech a slouží jako pomyslná upoutávka na ně.

Jak to funguje v praxi

Pro lepší pochopení si uveďme příklad ze života malého podnikatele. 

Představte si, že pracujete jako fotograf na volné noze a na disku svého počítače máte uložené tisíce a tisíce fotek. Vyznat se v nich a třídit je podle určitých parametrů může být v takovém množství pořádný oříšek. Naštěstí existují metadata. Každá fotografie se skládá z několika druhů metadat. Vy jako fotograf využijete pouze ty, které zrovna potřebujete. Fotky v sobě ukrývají například tato metadata:

  • rozměry a rozlišení
  • datum a čas focení
  • údaje o fotoaparátu, kterým jste snímek pořídili
  • velikost fotky na disku
  • údaje o barevném profilu (např. RGB)
    a spoustu dalších....

Primárními daty jsou v tomto případě fotografie a jejich metadaty výše uvedené parametry (rozměry, datum focení apod.).

Jednotlivá metadata o svých fotkách tedy máte, ale co s nimi? Tak třeba je můžete na základě některého parametru třídit. Dejme tomu, že chcete vyfiltrovat jen fotografie pořízené 10. 5. 2021. V softwaru na počítači nastavíte třídění podle data, a hle... z tisíců fotek se vám vypsaly jen ty z 10. května. Přesně v tom spočívá princip metadat – poskytnout co nejvíc informací o primárních datech, abyste s nimi mohli lépe pracovat, spravovat je, a především v nich rychle hledat.

Kde všude na metadata narazíte

Příklad s fotografem je samozřejmě jen malou ukázkou, metadata nachází využití prakticky ve všech oborech, a to i tam, kde byste je nečekali. Už desítky, ne-li stovky let se využívají například v knihovnách, na úřadech i ve firmách, které tvoří a uchovávají jakékoliv databáze. Což je dnes prakticky každá společnost.

Zde několik ukázek, k čemu a jak už se metadata běžně využívají a jak je můžete použít i vy:

Webové stránky a online marketing

Weby jsou z pohledu dat kapitola sama o sobě. Každá stránka na webu má své popisné meta titulky a meta popisky, které vyhledávačům (např. Google) říkají, co se na stránce nachází. Tato metadata se hojně využívají v obsahovém marketingu.

Zákaznické databáze

Jedna velká, nebo hned několik zákaznických databází najednou. Čert aby se v tom vyznal. Metadata pomáhají databáze utřídit a efektivně v nich vyhledávat.

Knihovny a katalogy

Jméno autora, rok vydání, nakladatelství a evidenční číslo. To všechno jsou metadata, která používají knihovníci k nalezení konkrétních knih pro čtenáře.

Databáze produktů a součástek

Tyto databáze sestávají z ještě většího množství dat než zákaznické evidence. Pokud ale rozumně využíváte metadata o svých produktech nebo součástkách, ušetříte si spoustu času i nervů. 

Lepší porozumění datům a úleva pro podnikové systémy

Proč by se tedy i vaše firma měla o metadata zajímat? Zaměstnancům například usnadní vyhledávání údajů v databázích. Vedení podniku zase pomohou lépe porozumět datům a umožní podívat se na ně z jiné perspektivy. V neposlední řadě si díky metadatům uděláte přehled o tom, jak zlepšit archivy nebo evidence, ve kterých se doteď nikdo pořádně nevyznal. Kromě toho ulevíte firemním systémům a ušetříte nemalou sumu peněz.

Jak metadata spravovat

Při práci s metadaty se pochopitelně neobejdete bez kvalitního softwaru, který je dokáže zpracovat. Takových nástrojů existuje celá řada, každý funguje trochu jinak. My například zákazníkům poskytujeme nástroj CEOS MetaData, který automaticky analyzuje a spravuje podniková data.

Chcete vědět, jak pomocí správy metadat zefektivnit práci s daty ve Vašem podniku? Dejte nám vědět a rádi zodpovíme jakékoliv Vaše dotazy, případně rovnou připravíme konkrétní nabídku.